Rozlišujte dobré a zlé tuky

Napriek tomu, čo ste možno už čítali alebo počuli, nie všetky tuky sú nezdravé. Zatiaľ čo veľa “zlých” tukov môže zvýšiť riziko vzniku niektorých chorôb, na druhej strane “dobré” tuky sú nevyhnutné pre naše fyzické a duševné zdravie. Potraviny bohaté na niektoré omega-3 mastné kyseliny, napríklad, môžu znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení, zlepšiť náladu a pomáhajú predchádzať ochoreniam, ako je napríklad demencia.

avokádo

avokádo

Dobré tuky

Medzi dobré tuky patria mononenasýtené tuky z avokáda, orechy ako sú mandle, lieskové orechy a semená ako tekvica a sezam. Patria medzi nich aj polynenasýtené tuky, vrátane omega-3, nájdených v rybách ako sú losos, sleď, makrela, sardely a sardinky. Dobré vegetariánske zdroje polynenasýtených tukov zahŕňajú ľanové semienka a vlašské orechy. A prečo vôastne jesť dobré tuky? Tuk je prirodzenou zložkou nášho tela. Ak príjmame bielkoviny zo zeleniny a mäsa, telo potrebuje nejakým spôsobom tieto bielkoviny spracovať, aby sa dostali do obehu, a následne z nich mali úžitok. Vtedy prichádzajú na rad dobré, zdraví tuky, ktoré rozpúšťajú živiny a umožňujú telo z nich profitovať. Nevyhýbajte sa tukom. Vyhýbajte sa nízkotučným a odtučneným potravinám.

Zlé tuky

Tuky nájdené v spracovaných potravinách, ako pečivo, margarín, sušienky, cukríky, sušienky, ľahké a vyprážané jedlá. Tieto nasýtené tuky sa nachádzajú hlavne v tropických olejoch, mliečnych výrobkoch a živočíšnych produktov, ako je červené mäso a hydina. Posledné štúdie naznačujú, že nie všetky nasýtené tuky sú démonom pre diéty a redukciu hmotnosti. Zatiaľ čo mnoho zdravotníckych organizácii tvrdí, že konzumácia nasýtených tukov z akéhokoľvek zdroja zvyšuje riziko srdcových ochorení a mŕtvice, ďalší odborníci na výživu majú odlišný názor. V skutočnosti, nedávne dôkazy naznačujú, že ich konzumácia dokonca môže mať dokonca blahodarné účinky tým, že pomáha kontrolovať a redukovať váhu.

Samozrejme, že nie všetky nasýtené mastné kyseliny sú rovnaké. Nasýtené tuky v plnotučnom mlieku, kokosový olej, alebo losos sa líšia od nezdravých nasýtených mastných kyselín nájdených v pizzy, hranolkách a spracovaných mäsových výrobkov, ako sú napríklad šunka, saláma, párky v rožku, salám a rôzne údeniny, ktoré boli spojené so vznikom koronárnych ochorení a rakoviny. Pozor aj na palmový olej. Ten sa nachádza v obrovskom množstve potravín, pritom o tom ani netušíte. Stačí s pozrieť na zloženie na druhej strane obalu.

Foto: ilustračné (flickr.com)