Umiernite sa! Stravujte sa zdravo a s rozumom

Kľúčom k akejkoľvek zdravej strave je umiernenosť. Ale čo je umiernenosť? V podstate to znamená jesť len toľko jedla, koľko ho vaše telo potrebuje. Keď dojete, mali by ste sa cítiť najedený, ale určite nie prejedený. Umiernenosť je tiež o rovnováhe. Nezabúdajte, my všetci potrebujeme rovnováhu bielkovín, tukov, vlákniny, sacharidov, vitamínov a minerálov pre udržanie zdravého tela.

polovičná porcia

polovičná porcia

Pre mnohých z nás, umiernenosť tiež znamená jesť menej, než tomu bolo doposiaľ. Ale to neznamená elimináciu potravín, ktorých milujete. Jesť slaninu na raňajky raz týždenne, napríklad, mohlo by byť považované za umiernenosť, pokiaľ ju nasleduje zdravý obeda a večera, ale nie pokiaľ ho nasleduje krabica šišiek a pizza. Ak napríklad konzumujete 100 kalórií v čokoládových pochúťkach za popoludnie, vyvážte to odpočítaním 100 kalórií z vašej večere. Ak ste ešte hladný, dajte si navyše zeleninu.

Snažte sa brať niektoré potraviny ako “tabu”. Pokiaľ si zakazujete niektoré potraviny alebo skupiny potravín, je prirodzené, že chce tie potraviny ešte viac, a potom prichádza pocit zlyhania, keď podľahnete ich pokušeniu. Začnite tým, že znížite veľkosť porcií nezdravých potravín, a nebudete ich jesť tak často. Ako ste si znížili príjem nezdravých potravín, môže byť aj chuť na nich menšia alebo začnete o nich premýšľať len občas.

Myslite na menšie porcie. Servírované veľkosti jedál už dávno nie sú tak veľké. Pri stolovaní si zvoľte štartovacie predjedlo, aj tu si rozdeľte misku s kamarátom a neobjednávajte nič superveľké. Doma môžu vizuálne podnety pomôcť s veľkosťou vašej porcie mäsa, rýb alebo kurčaťa. To by malo byť o veľkosti balíčka kariet a k tomu pol šálky zemiakovej kaše, ryže alebo cestovín s veľkosťou tradičnej žiarovky. Ak sa necítite spokojní na konci jedla, pridajte si viac zelenej listovej zeleniny alebo zakončiť jedlo s ovocím.

Neponáhľajte. Pocit plnosti neprichádza ihneď. To vlastne trvá niekoľko minút, kým váš mozog vie, že telo už má v sebe dosť jedla, tak konzumujte pomaly.

Jedlu sa oddajte s ostatnými, kedykoľvek je to možné. Rovnako ako emocionálne dávky, toto vám umožní usmerňovať zdravé stravovacie návyky. Jesť pred televíziou alebo počítačom často vedie k bezduchému prejedaniu.

Nejde len o to čo jete, ale aj kedy budete jesť. Treba sa naraňajkovať a jesť menšie jedlá po celý deň. Zdravé raňajky môžu naštartovať váš metabolizmus. Keď sú jedlá počas dňa malé a zdravé, udržuje to vašu energiu vyššie, ako pri troch štandardných veľkých jedlách denne.

Vyhnite sa jedeniu v noci. Snažte sa jesť večeru skôr a rýchlo za 14 až 16 hodín, kým budete pri raňajkách druhý deň ráno. Štúdie naznačujú, že jesť treba len vtedy, keď ste najaktívnejší. Keď dáte vášmu tráviacemu systému dlhšiu prestávku a to každý deň, môže to výrazne pomôcť regulovať vašu váhu.

Foto: ilustračné (flickr.com)